Kuo skiriasi Paleo nuo Keto?

Keto dieta, ko gero, viena populiariausių dietų šiuo metu Lietuvoje. Ji neretai tapatinama su Paleo dieta, kuri Lietuvoje nėra tokia populiari. Keto dieta išgarsėjo tuo, kad padeda numesti svorio, mažina riebalus, skatina medžiagų apykaitą. Nors tarp Paleo ir Keto yra daug panašumų, tačiau kiekviena jų turi savo unikalų tikslą. Šiame straipsnyje sužinosite, kokie šių dietų skirtumai.

Paleo ir keto
Šaltinis: www.bodyfuelz.com

Kas yra Paleo?

Paleo taip pat dar žinoma kaip „urvinio žmogaus dieta“. Ji atspindi mūsų protėvių mitybos įpročius, kurie vyravo iki prasidedant žemės ūkio amžiui. Nors dažnai ji vadinama dieta, tačiau dėl savo savybių ji turėtų būti vadinama mityba, kadangi pats žodis „dieta“ suprantamas tik kaip trumpalaikis mitybos pokytis. Tuo tarpu Paleo dieta dažnai tampa gyvenimo būdu. Panašiai kaip veganizmas.

Paleo mityboje daugiausia dėmesio skiriama visaverčiam maistui ir vengiama perdirbto maisto. Tai yra baltymų dieta pašalinanti iš mitybos raciono visus rafinuotus angliavandenius, pieno produktus, ankštinius augalus, augalinius aliejus, kuriose nėra jokių naudingų maistinių medžiagų.

Paleo mityba oriantuojasi į aukštos kokybės vaisių, daržovių, riešutų, sėklų, mėsos, kiaušinių ir jūros gėrybių vartojimą.

Paleo mitybos privalumai:

  • gydo organizmo sisteminį uždegimą ir autoimunines ligas,
  • mažina svorį,
  • mažina diabeto ir širdies bei kraujagyslių ligų riziką.

Besilaikantys Paleo mitybos paprastai neskaičiuoja kalorijų, o vietoj to tiesiog sutelkia dėmesį į sveiką, visavertį maistą.


Kas yra Keto?

Keto arba ketogeninė dieta buvo sukurta padėti žmonėms, sergantiems epilepsija. Dabar ji populiari kaip būdas greitai numesti svorio ir deginti riebalus. Laikantis šios dietos žmogaus kūnas pereina į ketozės būseną, kuomet pradedami naudoti organizme esantys riebalai.

Kas yra ketozė?

Tai organizmo pirminio energijos šaltinio pakeitimas iš gliukozės, kuri skaidoma iš angliavandenių ir baltymų į ketonus. Kai trūksta pakankamai angliavandenių gliukozei skaidyti, pradeda gamintis ketonai.

Glikolizė yra procesas, kurio metu kūnas gliukozę paverčia energija reikalinga ląstelėms. Tai gali vykti tik tada, kai yra angliavandenių. Ketozė yra alternatyvus organizmo būdas tiekti energiją ląstelėms, kai organizme nėra angliavandenių, tuomet skaidomi kūno riebalai ir verčiami į reikalingą energiją. Padidintas riebalų ir labai ribotas angliavandenių vartojimas skatina kūną greičiau pereiti į ketozę. Šis procesas – tai lengvas būdas žmonėms palyginti greitai numesti svorio. Kad kūnas pereiktų į ketogeninę būseną paprastai reikia nuo vienos iki keturių savaičių.

Kiti ketozės privalumai:

  • subalansuoja cukraus kiekį kraujyje
  • mažina kraujospūdį
  • mažina cholesterolio kiekį
  • gerina smegenų veiklą
Paleo ir keto

5 Paleo ir Keto skirtumai

  1. Skirtingas požiūris į ketozę. Ketozės procesas vyksta tiek laikantis Paleo, tiek – Keto dietų, nes abejose mitybos racionuose suvartojama mažai angliavandenių. Tačiau tik Keto dietos tikslas yra pakeisti organizmo energijos šaltinį iš gliukozės į ketonus. Tam pasiekti didelis dėmesys skiriamas suvartojamam makroelementų – baltymų, riebalų, angliavandenių kiekiui. Paleo nesioriantuoja į ketonus, jos tikslas, kad žmogus valgytų aukštos kokybės maistą, renkantis žole šeriamą ar laukinių gyvūnų mėsą, laukinę žuvį, ekologišką produkciją, naminių paukščių mėsą. Paleo mityboje nėra jokių apribojimų skaičiuojant makroelementus.
  2. Suvartojamų riebalų kiekis. Nors Paleo orientuota į daugybės sveikų riebalų vartojimą, tačiau Paleo mitybos besilaikantys žmonės suvalgo žymiai mažiau riebalų nei Keto dietoje.
  3. Skirtingi maisto produktai. Paleo ir Keto skiriasi tuo, kad leidžiami skirtingi maisto produktai. Pavyzdžiui, pieno produktai yra priimtini laikantis keto dietos, bet ne Paleo. Krakmolingos daržovės, tokios kaip saldžios bulvės, yra Paleo, bet nėra ketogeninėje dietoje. Paleo dieta kartais leidžia kokosų cukrų, datules, steviją, medų, nepaisant to, kad daugumoje yra angliavandenių. Keto dietoje gali būti naudojama tik stevija kaip cukraus alternatyva, nes joje nėra angliavandenių.
  4. Efektyvumas metant svorį. Abi šios dietos gali padėti sumažinti svorį, gydyti uždegimą, subalansuoti kraujospūdį, cholesterolį, gliukozės kiekį kraujyje. Visgi, ilgalaikiam svorio metimui rekomenduojama Paleo. Keto dietos dažniausiai laikomasi tik trumpą laiko tarpą, grįžus prie įprasto maitinimosi, svoris neretai gali net padidėti.
  5. Potraukis cukrui. Keto dieta iš esmės pašalina visas saldumynų formas, todėl besilaikant šios dietos, turėsite daugiau galimybių atsikratyti įpročio cukrui.

Paleo maistas

Valgoma:

  • mėsa
  • žuvis
  • kiaušiniai
  • daržovės
  • vaisiai
  • riešutai ir sėklos

Atsisakoma:

  • pieno produktai
  • grūdai
  • ankštiniai
  • alkoholis
  • rafinuotas cukrus
  • augaliniai aliejai, išskyrus alyvuogių

Keto maistas

Valgoma:

  • mėsa
  • žuvis
  • kiaušiniai
  • pieno produktai
  • riešutai ir sėklos
  • mažai angliavandenių turinčios daržovės

Atsisakoma:

  • cukraus produktai
  • grūdai
  • vaisiai, išskyrus uogas
  • ankštiniai
  • šakniavaisės daržovės
  • alkoholis

ŠALTINIAI:

5 Studies on the Paleo Diet – Does It Work? – https://www.healthline.com/nutrition/5-studies-on-the-paleo-diet#bottom-line

Ketogenesis – https://en.wikipedia.org/wiki/Ketogenesis

Palikite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *