Kodėl Žmonės Valgo Kai Nebūna Alkani: Patarimai Kaip Tai Pakeisti

Ar jums pažįstamas jausmas, kai nenugalimai traukia link sausainių, kurie guli spintelėje? Arba kai jūs nesąmoningai pasiimate dar vieną pyrago gabalėlį, nors jau esate sotus? Jei taip, tuomet šis straipsnis jums.

Kodėl žmonės valgo nors ir nebūna alkani?

Tai leimia įvairios priežastys, pradedant žmogaus biologija ir baigiant tuo, kaip tėvai mus mokė valgyti, kai mes buvome mažyčiai, ir kaip mes išmokome kontroliuoti savo emocijas.

Vaikystėje išmokti elgesio modeliai

Tam tikros vaikystės patirtys gali išmokyti žmones valgyti, kai jie nėra alkani. Pavyzdžiui vaikai, kurie auga skurde, valgo net ir nenorėdami valgyti, nes žino, kad maisto ne visada galima įsigyti ir jiems reikia jo valgyti tiek, kiek telpa, kol dar jo yra. Vaikai, vaikystėje neturėję valgymo režimo ir valgę, kada mama atnešdavo maisto ir kur papuola, veda prie valgymo net ir nejaučiant alkanumo.

Įpročiai

Jei turime įprotį užkandžiauti, greičiausiai tai darysime kiekvieną dieną ir netgi maždaug panašiu laiku. Įprotis užkandžiauti mums neleidžia sustoti ir pasvarstyti ar tikrai norime valgyti, ar esame alkani prieš pasiimant užkandį.

Malonumų ieškojimas

Kai kurie žmonės yra labiau linkę valgyti, ragauti ką nors skanaus, nors fiziškai nėra alkani. Tokie žmonės yra daug labiau jautrūs malonumui, kurį suteikia saldus, riebus maistas. Taigi, pagrindinė užkandžiavimo priežastis jiems yra malonumas.

Bandoma patenkinti kokį nors kitą poreikį

Tai yra viena iš dažniausiai pasitaikančių priežasčių, kodėl žmonės užkandžiauja kai nebūna alkani. Mokslininkai yra įrodę, kad maistas, o ypač cukrus, ramina ir slopina neigiamas emocijas trumpuoju laikotarpiu.* Dažnai valgymas yra tik pabėgimas ar būdas atsitraukti nuo gilesnės problemos. Maistu lengva atitraukti dėmesį ir išvengti bet kokių nemalonių stiprių emocijų. Milijonai žmonių pasaulyje valgo ne tam, kad numalšintų alkį, o iš nuobodulio, jausdami stresą ar pyktį, socialinį spaudimą (kai visi kiti aplinkui valgo).


Kaip nustoti užkandžiauti nesant alkanam?

Nėra vieno puikiai veikiančio būdo, kurį pritaikius nustojama užkandžiauti. Tai kompleksas veiksmų, kurie gali padėti nukreipti norą užkandžiauti. Šie veiksmai nepanaikina pagrindinės užkandžiavimų priežasties, tačiau gali padėti nukreipti mintis į kažką sveikesnio ar bent jau neutralaus jūsų sveikatai.

Laikykitės Paleo mitybos

Paleo maistas nėra tas, kuriuo būtų įmanoma nuslopinti įvairius jausmus. Tai maistas, kurio tikslas pamaitinti jūsų kūną reikiamomis medžiagomis ir energija. Besilaikant Paleo mitybos, iš jūsų lentynų ir šaldytuvo dings visi nenaudingi užkandžiai. Kai užsimanysit užkandžiauti, atsidarę šaldytuvą, jame rasite neįpatingai skanų maistą – mėsą, daržoves, žuvį. Tai jums greičiausiai nesukels didelio noro užkandžiauti.

Tačiau tai nereiškia, kad Paleo mityboje nėra užkandžių. Riešutai, vaisiai, migdolų pyragėliai – tai Paleo užkandžiai. Tačiau jie daug sveikesni už įprastus užkandžius ir nuo jų greitai pasisotinsite.👏

Klauskite savęs

Kai kils noras užkandžiauti, paklauskite savęs ar suvalgytumėt lašišos kepsnį. Jei atsakymas „taip“, tuomet alkis yra tikras. Eikite ir suvalgykite maisto, kurį valgytumėte pietums ar vakarienei. Jei atsakymas – „ne“, tai ženklas, kad iš tiesų valgyti nenorite ir vertėtų pasistengti mintis nukreipti kitur.

Susiplanuokite alternatyvią veiklą

Planuose, tiksluose ar užrašuose esanti žinutė sau: „Nevalgyk šlamšto“ nėra labai veiksminga. Jūs ir toliau liekate su mintimi, kaip norėtumėt suvalgyti „kažko skanaus“. Vietoj to, susiplanuokite alternatyvią veiklą, kurią padarysite, kai užsimanysite užkandžiauti. Pavyzdžiui, vietoj to, kad parduotuvėje nusipirktumėt saldumynų, nupirkite ką nors mielo savo draugams ar šeimos nariams. Tai jums suteiks taip pat daug teigiamų emocijų. Padarykite 10 atsitūpimų, išgerkite stiklinę šalto vandens, išeikite į lauką ar balkoną įkvėpti gaivaus oro ir pan.


Kokių jūs turite patarimų, kaip sumažinti užkandžiavimo norą? Pasidalinkite komentaruose! 🤗


Šaltiniai:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25879513/

Leave a comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *